När slutar Black Friday – en utförlig översikt
Black Friday har blivit en årlig shoppinghögtid som signalerar starten på julhandeln i många länder runt om i världen. Det är en dag då butiker och online-återförsäljare erbjuder stora rabatter och specialerbjudanden till konsumenter, lockande dem att köpa sina önskade varor till förmånliga priser. Men frågan som ofta uppstår är när Black Friday slutar. I denna artikel ska vi ge en grundlig översikt av när Black Friday slutar, vad det innebär, vilka typer som finns, hur de skiljer sig åt och även diskutera historiska för- och nackdelar.
En omfattande presentation av när Black Friday slutar
”Black Friday” är ursprungligen en amerikansk tradition som infaller dagen efter Thanksgiving, den fjärde torsdagen i november. Det är den dagen då de flesta människor har en ledig dag och startar sin julshopping. Black Friday är känd för sina extremt stora reor och specialerbjudanden. Traditionellt sett har Black Friday alltid ägt rum dagen efter Thanksgiving, men på senare år har festligheterna förskjutits och utsträckts över hela veckan, inklusive förlängningen av erbjudanden och rabatter fram till Cyber Monday, som är måndagen efter Thanksgiving.
Det finns också andra variationer av Black Friday som har dykt upp under åren, såsom ”Pre-Black Friday” och ”Black Friday Week”. Pre-Black Friday är en period på några dagar, vanligtvis en vecka före den egentliga Black Friday, då vissa butiker erbjuder extra rabatter och specialerbjudanden i hopp om att attrahera köpare tidigare. Black Friday Week är en ännu längre period som sträcker sig över hela veckan innan Black Friday, med dagliga erbjudanden och reor.
Kvantitativa mätningar om när Black Friday slutar
Enligt en undersökning utförd av National Retail Federation (NRF) fortsätter 60% av butikerna sina erbjudanden hela helgen efter Black Friday, medan 36% av butikerna förlänger sina erbjudanden ända till Cyber Monday. Denna trend har blivit allt vanligare, då både butiker och online-återförsäljare försöker maximera försäljningen genom att låta erbjudanden pågå längre. Dessutom har flera butiker börjat erbjuda ”early access” till Black Friday-erbjudanden för sina lojala kunder, vilket innebär att dessa rabatter är tillgängliga innan själva Black Friday.
Skillnader mellan olika ”när slutar Black Friday”
Det är viktigt att notera att slutet av Black Friday varierar beroende på land och individuella butiker. I vissa fall tar reor och specialerbjudanden slut på själva Black Friday, medan andra butiker förlänger sin kampanj över hela helgen eller ända till Cyber Monday. Det kan även finnas tillfällen då vissa butiker försöker konkurrera genom att dra ut erbjudandena ända till jul. Dessutom kan det finnas skillnader mellan fysiska butiker och online-återförsäljare, där den senare ofta förlänger erbjudandena längre.
En historisk genomgång av för- och nackdelar med olika ”när slutar Black Friday”
Traditionellt sett har Black Friday varit strikt en endags händelse. Det var en möjlighet för butiker att locka till sig kunder med enastående reor och specialerbjudanden. Nackdelen med detta var att det kunde bli kaotiskt med enorma folkmassor och långa köer utanför butikerna. Detta ledde också till vissa säkerhetsfrågor och incidenter.
Fördelarna med att förlänga Black Friday och erbjuda specialerbjudanden över flera dagar eller veckor är att det ger kunderna mer tid att dra nytta av rabatterna och undviker kaoset som kan uppstå under en enda dag. Det ger också handlarna möjlighet att upprätthålla sin försäljning och maximera intäkterna över en längre period.
.
Slutsats
Sammanfattningsvis har Black Friday utvecklats från att vara en endags händelse till att omfatta flera dagar eller till och med veckor. Det har inneburit att konsumenterna har fått fler möjligheter att köpa önskade varor till förmånliga priser, samtidigt som butikerna kan öka sina försäljningar över en längre period. Det är dock viktigt att kontrollera individuella butiker och online-återförsäljare för att få information om när just deras Black Friday-erbjudanden slutar.