När Börjar Black Friday
En grundlig översikt över årets största shoppinghändelse
När börjar Black Friday? En grundlig översikt över årets största shoppinghändelse
Black Friday är en amerikansk tradition som har blivit allt mer populär runt om i världen de senaste åren. Det är en dag då butiker och onlinebutiker erbjuder stora reor och specialerbjudanden till kunderna. Men när börjar Black Friday egentligen? I denna artikel kommer vi att ge en omfattande presentation av ”när börjar Black Friday”, diskutera skillnaderna mellan olika tidszoner och ta en historisk genomgång av för- och nackdelar med olika starttider. Låt oss dyka in i detta ämne och upptäcka allt som vi behöver veta om Black Friday och när det börjar.
Vad är Black Friday och vilka typer finns det?
Black Friday, som alltid inträffar dagen efter Thanksgiving i USA, har blivit en viktig startpunkt för julhandeln. Det är en dag då butiker erbjuder djupa rabatter och reor för att locka kunderna. Det är vanligt att de bästa erbjudandena släpps tidigt på morgonen och att folk köar i timmar för att kunna handla och få tag i de bästa priserna. Men Black Friday har också växt utanför USA, och numera finns det olika typer av Black Friday, beroende på geografisk plats och vilken typ av butik som är inblandad.
En typ av Black Friday är den traditionella versionen som startar tidigt på morgonen efter Thanksgiving, vanligtvis runt klockan 6 eller 7 på morgonen. Detta var det ursprungliga konceptet och det erbjuder de mest extrema rabatterna och reorna. Det är också den version av Black Friday där vi ser de längsta köerna och frenetisk shopping. Onlinebutiker följer också detta tidsschema och erbjuder sina bästa erbjudanden vid midnatt eller tidigt på morgonen.
En annan typ av Black Friday är den som har spridit sig till Europa och andra delar av världen. Detta kan inträffa på olika datum, och det finns ingen specifik tidpunkt som gäller överallt. Vissa butiker och onlinebutiker väljer att starta sina Black Friday-kampanjer tidigare veckan, medan andra håller fast vid traditionen och släpper sina erbjudanden på morgonen den riktiga Black Friday. Det här ger kunderna mer tid att fynda och gör även att butikerna kan undvika överbelastning på själva Black Friday.
Kvantitativa mätningar om Black Friday
När det kommer till att mäta den ekonomiska impacten av Black Friday, finns det några imponerande siffror att ta hänsyn till. Enligt en undersökning gjord i USA spenderade konsumenterna över 7,4 miljarder dollar online under Black Friday 2019, och totalsumman för båda online- och fysiska butiksförsäljningar var över 23,5 miljarder dollar. Detta visar hur stor betydelse Black Friday har för ekonomin och detaljhandeln.
Även om det varierar beroende på var i världen man befinner sig, är det vanligt att se markanta ökningar i försäljning och intäkter under Black Friday-perioden. Butiker och onlinebutiker rapporterar ofta om en kraftig ökning när de jämför Black Friday med andra dagar eller veckodagar under november eller december.
Skillnader mellan olika tidszoner
När vi talar om Black Friday och dess starttid kommer vi inte ifrån faktumet att olika tidszoner kan ha en stor inverkan på när det börjar. Till exempel, när det är midnatt i New York, är det klockan 6 på morgonen i Paris, och när det är klockan 9 på morgonen i New York, är det klockan 3 på eftermiddagen i Dubai. Dessa skillnader påverkar när butiker och onlinebutiker väljer att släppa sina erbjudanden och när kunder ska vara redo för att börja handla.
Det är viktigt att vara medveten om dessa tidszonskillnader, särskilt om man planerar att shoppa internationellt eller om man vill utnyttja de bästa erbjudandena vid en specifik tidpunkt. Som exempel kan onlinebutiker i USA erbjuda sina bästa erbjudanden vid midnatt EST (Eastern Standard Time), vilket kan vara vid 6 på morgonen i Sverige eller 10:30 på morgonen i Indien.
Historisk genomgång av för- och nackdelar med olika starttider
När det kommer till Black Friday starttider har det funnits en lång debatt om vad som är den bästa strategin för butiker och onlinebutiker. Vissa föredrar att börja tidigt på morgonen för att dra nytta av entusiasmen och för att erbjuda de mest attraktiva erbjudandena vid den tidpunkt då flest människor är tillgängliga för shopping. Men det finns också de som föredrar att starta tidigare veckan för att sprida ut shoppingen och minska risken för trängsel och överbelastning på själva Black Friday.
Fördelarna med att starta tidigt inkluderar att locka de mest hängivna och entusiastiska kunderna, som gärna köar i timmar för att få de bästa erbjudandena. Detta kan skapa en häftig shoppingupplevelse och ge butikerna mycket publicitet och buzz. Å andra sidan kan det också leda till trängsel och risk för oroligheter, vilket inte alltid är att föredra.
Att starta Black Friday-kampanjen tidigare veckan kan ha vissa fördelar, särskilt om butiker och onlinebutiker vill undvika överbelastning och kundklagomål. Genom att ge kunderna mer tid att fynda kan butiker öka sina chanser att sälja sina varor och locka kunder som kanske inte har möjlighet att handla under den faktiska Black Friday-dagen.
Videoklippet som ska infogas här kommer att belysa den enorma populariteten kring Black Friday runt om i världen och ge en överblick över olika starttider och erbjudanden som finns tillgängliga. Det kommer också att visa upp några av de köer och shoppingupplevelser som vi ser under Black Friday, och erbjuda tips och tricks för att få ut det mesta av denna dag med fantastiska erbjudanden. OBS! Videon är inte tillgänglig i det här formatet.
Avslutning
I denna artikel har vi tagit en grundlig titt på Black Friday och när den börjar. Vi har utforskat olika typer, diskuterat kvantitativa mätningar om försäljning under Black Friday, och analyserat skillnader mellan olika tidszoner och tidsplaneringar. Vi har också gått igenom för- och nackdelarna med olika starttider, samt erbjudit en historisk genomgång av detta fenomen. Black Friday är verkligen en händelse som lockar människor från hela världen, och det är viktigt att vara välinformerad för att kunna utnyttja de bästa erbjudandena och få en bra shoppingupplevelse.